frENZ~~

:heartbeat::

Thursday, April 21, 2011

LAIN DARI YANG LAIN

Assalamualaikum,

Ape yang lain dari yang lainnya???.

Makanan Indonesia lerr...Yeah bebeh..memang banyak bezanya..Ape yang aku tak pernah tengok di Malaysia semua nya ada. Agak jakun seketika..Jap!!Jakun tuh kasar sangatkan..hahaha..Apekata teruja..hehe..

Di Malaysia yang aku pernah rasa makanan Indonesianya Bakso, Soto, Ayam penyet , Mee Kuning.

Tapi di Jakarta..OMG!!!!semua ada..eh...bukan semua tuh makanan Malaysia. Maksud aku makanan tradisi mereka...hehe.

Aku diperkenalkan pelbagai jenis makanan di Jakarta oleh Yasmin juga..

Lihat d bawah :-



1-SOMAY

Somay ni ade ikan,kentang,tauhu,telur dan bumbu kacang. Bumbu bermaksud kuah ye adik2...gahahahaha..



2-MARTABAK

Ok. Martabak ni kalo di Malaysia kita panggil apam balik. Tapi di sini Indonesia mereka panggil Martabak..Eh, ada beza sikit martabak ni tebal lagi n Isinya jangan cakap la..ade,cheese,coklat,susu n bijan or disana panggil wijan..hehe





3-SATAY AYAM

Rasenya masih sama seperti di Malaysia cuma agak sedikit basah...tak garing..Kuah kacangnya mereka akan blend sampai halus. Kalo kitakan kacangnya diblend kasar..ewww...haaa..yang ni menarik.ada lemang lagi..kitakan selalu dengan nasi impit.rite??:P .Nak lemang time2 raya je jupe..Di Indonesia tak payah...makan satay jupe la lemang..wahhahaha


Dah2X, tuh makanan aku dok coret2 ni...gahahaha...Cukup la rasenye..Kalo aku dok cite lagi korang bukan paham pun...wahahhahaha...kecuali!!korang datang sendiri di Jakarta n rase sendiri makanan ape yang aku dok bebelkan ni...baru world!!!

Sekian terima kasih

Peace!hahaha

11 comments:

CintaZulaikha said...

teringin nak makan bakso depa~~tak try ka??

Cik Bee~! said...

CintaZulaikha :

xtorai pun....perut kenyang sangat...huuuu

asybedazzle said...

nampak sedaaaaap2 semuanya. :)

Anonymous said...

yakin ke tu satey ayam...

man yusoef said...

wahaha...mcm melazatkan...tp yg lemang tu tak kesah pon..sbb bukan peminat lemang..haha

ziEda said...

nak AyamPenyet!! pleaseeeeee!!
huhu :p

Cik Bee~! said...

ziEda :

p la beli ha...haha

Cik Bee~! said...

man yusoef : eceh...tak minat konon..hahaha

Cik Bee~! said...

asybedazzle :

bukan nampak je..mmg sedap otay..hehe

miss Fyqa said...

lemang satu..
haha

Izyan Masri said...

INDON YANG YAN TAU BAKSO JE.HAHA