frENZ~~

:heartbeat::

Thursday, July 22, 2010

-Persoalan kepada jawapan-

moshi3x...hehehehhe....
nape tajuk entry aku kali ni mcm ni...huhu...ini di sebabkan aku sedang agak tak betul sedikit di sebabkan beberapa perkara...:(

ntah la...aku cube yang terbaik untuk buat ape yang aku janjikan pada diri aku sendiri.....tapi aku rase aku tak bole..hurm..mase aku tak berapa betul ni..aku terbace dlm web pasal ni..n aku rase aku patut kongsi ngan korang...pas bace ni aku rase ok.ermmmm....seketika la kot..huhu..insyaAllah...pas ni n selamanya aku OK ...huhu...so,meh la kite bace n hayati k..huhu...


******************************************************


Bila anda bertanya: “kenapa aku diuji??”

Allah SWT berfirman:
“apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang dusta.”
(Al-Ankabut : 2-3)


Bila anda bertanya: “kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?”

Allah SWT berfirman:
“boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
(Al-Baqarah : 216)


Bila anda bertanya: “kenapa ujian seberat ini?”

Allah SWT berfirman:
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya”
(Al-Baqarah : 286)


Bila anda bertanya: “kenapa rasa kecewa?”

Allah SWT berfirman:
“janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.”
(Ali-Imran : 139)


Bila anda bertanya: “bagaimana harus aku menghadapinya?”

Allah SWT berfirman:
“wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”
(Ali-Imran : 200)

Allah SWT berfirman lagi:
“dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”
(Al-Baqarah : 45)


Bila anda bertanya: “apa yang aku dapat daripada semua ini?”

Allah SWT berfirman:
“sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..”
(At-Taubah : 111)


Bila anda bertanya: “kepada siapa aku berharap?”

Allah SWT berfirman:
“cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal.”
(At-Taubah : 129)


Bila anda bertanya: “aku dah tak dapat bertahan lagi!”

Allah SWT berfirman:
“…dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”
(Yusuf : 12)


source : Buatmu Wanita - Suzana Ghazali, terbitan Buku Prima S/B


**********************************************


erm....dah bis bacekan.........pandangan korang?...


@>------- pada aku,setiap yang berlaku ade hikmahnye...huhu



......................

4 comments:

AlinaBumble said...

terima kasih kerana berkongsi..

Cik Bee~! said...

welcome...huhu~~~

Sir Marcello said...

mari muhasabah diri...
nice entry =]

Cik Bee~! said...

mari2x..hehhee..